Autor Wiadomość
lisek
PostWysłany: Pon 22:53, 13 Sie 2007    Temat postu: ZAKRES SZKOLENIA TEORETYCZNEGO PP

PP– ŚWIADECTWO KWALIFIKACJI PILOTA PARALOTNI

ZAKRES SZKOLENIA TEORETYCZNEGO


PRAWO LOTNICZE

Prawodawstwo
- przepisy dotyczące opłaty lotniczej
- przepisy dotyczące wyłączenia zastosowania niektórych przepisów ustawy - prawo lotnicze do niektórych rodzajów statków powietrznych oraz określenia warunków i wymagań dotyczących używania tych statków
- obowiązki, odpowiedzialność i uprawnienia pilota paralotni
-przepisy licencjonowania dotyczące świadectwa kwalifikacji pilota paralotni i wpisywanych do niego uprawnień
- uznawanie licencji i świadectw
- ograniczenia użycia sprzętu fotograficznego
- wymagania dotyczące ubezpieczenia
- przynależność państwowa statku powietrznego i znaki rejestracyjne

Zasady ruchu lotniczego
– definicje
– zastosowanie
– przepisy ogólne
– przepisy wykonywania lotów z widocznością

Zasady działania i służby ruchu lotniczego
– definicje
– zadania służb ruchu lotniczego
– klasyfikacja przestrzeni powietrznej
– regiony informacji lotniczej, obszary kontrolowane i strefy kontrolowane
– służby kontroli ruchu lotniczego
– służby informacji lotniczej

WIEDZA OGÓLNA O PARALOTNI

Skrzydło

Budowa skrzydła
– elementy składowe zastosowane materiały

Obciążenie skrzydła
– wytrzymałość statyczna
– współczynnik bezpieczeństwa
– środki ostrożności na ziemi i w locie

Uprząż

Budowa uprzęży
– elementy składowe zastosowane materiały
– wytrzymałość statyczna
- regulacja

Przyrządy pokładowe

Wariometr
– zasada działania

Spadochron innego przeznaczenia
– elementy składowe zastosowane materiały

Sprawność techniczna
- karta paralotni i spadochronu innego przeznaczenia
– ważność świadectwa sprawności technicznej
– zgodność z wymaganiami
– okresowe przeglądy techniczne
– dopuszczalna, naziemna obsługa przez pilota
– ograniczenia statku powietrznego, informacje o ograniczeniach

OSIĄGI I PLANOWANIE LOTU

Osiągi

Start
-miejsce startu
-przygotowanie do startu
-kontrola przed startem (start-check)

Lądowanie
- podejście do lądowanie, pozycja


Podczas lotu
- loty termiczne
- żaglowe
- lot w turbulencji
- szkodliwy wpływ deszczu

CZŁOWIEK - MOŻLIWOŚCI I OGRANICZENIA

Podstawy fizjologii

Pojęcia
– skład atmosfery
– oddychanie i krwioobieg

Wpływ ciśnienia parcjalnego
– wpływ wzrostu wysokości
– niedotlenienie
– objawy
– zapobieganie
– hiperwentylacja
– objawy
– unikanie
– wpływ przyspieszeń

Choroba lokomocyjna
– przyczyny
– objawy
– zapobieganie

Latanie i zdrowie
– wymagania medyczne
– wpływ powszechnych dolegliwości i lekarstw
– przeziębienia
– lekarstwa, leki i działania uboczne
– alkohol
– zmęczenie
– opieka nad pasażerami
– nurkowanie głębinowe - ostrożność przed lotem

METEOROLOGIA

Atmosfera
– skład i budowa
– podział pionowy

Ciśnienie, gęstość i temperatura
– ciśnienie barometryczne, izobary
– zmiany ciśnienia, gęstości i temperatury wraz z wysokością
– terminologia związana z pomiarem wysokości
– promieniowanie energii słonecznej i ziemskiej, temperatura
– dobowe zmiany temperatury
– przemiany adiabatyczne
– pionowy gradient temperatury
– równowaga stała i chwiejna mas powietrza
– wpływ radiacji, osiadania adwekcyjnego, konwergencji

Wilgotność i opady atmosferyczne
– para wodna w atmosferze
– prężność pary
– punkt rosy i wilgotność względna
– kondensacja i parowanie
– opady atmosferyczne

Ciśnienie i wiatr
– obszary wysokiego i niskiego ciśnienia
– ruch atmosfery, gradient ciśnienia
– ruch pionowy i poziomy, konwergencja, dywergencja
– wiatr przyziemny i geostroficzny
– wpływ gradientu wiatru i uskoku wiatru na start i lądowanie
– związek pomiędzy izobarami i wiatrem, prawo Buys Ballot’a
– turbulencja i porywy wiatru
– wiatry lokalne, wiatr halny, bryza morska i lądowa

Powstawanie chmur
– ochładzanie wskutek adwekcji, radiacji, adiabatyczne rozprężanie
– rodzaje chmur
– chmury konwekcyjne
– chmury orograficzne
– chmury warstwowe i kłębiaste
– warunki lotu w każdym rodzaju chmur

Mgła, zamglenie, zmętnienie
– mgła radiacyjna, adwekcyjna, frontowa, marznąca
– tworzenie się i rozpraszanie
– niebezpieczeństwa w locie z powodu ograniczonej widzialności poziomej i pionowej

Masy powietrza
– opis i czynniki wpływające na właściwości mas powietrza
– klasyfikacja mas powietrza, rejon pochodzenia
– zmiany właściwości mas powietrza w czasie ich przemieszczania się
– tworzenie się wyży i niżów
– pogoda związana z układami barycznymi

Fronty atmosferyczne
– tworzenie się frontów chłodnych i ciepłych
– granica pomiędzy masami powietrza
– rozwój frontu ciepłego
– chmury i pogoda z nim związane
– pogoda w cieplejszej masie powietrza
– rozwój frontu chłodnego
– chmury i pogoda z nim związane
– okluzje
– chmury i pogoda z nimi związane
– fronty stacjonarne
– chmury i pogoda z nim związane

Burze
– tworzenie się – masy powietrza, burze frontowe, orograficzne
– wymagane warunki powstawania
– proces rozwoju
– rozpoznawanie sprzyjających warunków powstawania
– zagrożenia dla samolotów
– skutki wyładowań i silnej turbulencji
– unikanie lotów w rejonach burzowych

Lot w rejonie górzystym
– zagrożenia
– wpływ terenu na procesy atmosferyczne
– fala górska, uskok wiatru, turbulencja, ruch pionowy, zjawisko i wpływ rotorów, wiatr w dolinach

Klimatologia
– ogólna cyrkulacja troposferyczna w różnych porach roku w Europie
– pogoda i wiatry lokalne w różnych porach roku

NAWIGACJA

Kształt Ziemi
- oś, bieguny
- południki (długość geograficzna)
- równoleżniki (szerokość geograficzna)
- półkule, północna / południowa, wschodnia / zachodnia

Kierunek
- północ geograficzna, kierunki główne i pomocnicze
- określanie kierunku w stopniach

Zasady nawigacji
- prędkość wiatru, kurs, prędkość podróżna (GS)
- znoszenie
- wysokość bezwzględna
- wysokość rzeczywista
- wysokość względna

Czas
- zależności pomiędzy uniwersalnym czasem koordynowanym (standardowym) (UTC) i średnim czasem lokalnym (LMT)
- definicje czasu wschodu i zachodu Słońca

Planowanie lotu
– prognozy i komunikaty meteorologiczne
– ocean sytuacji meteorologicznej
– uwzględnienie rejonów kontrolowanych/nadzorowanych, stref ograniczonych i niebezpiecznych itp.

GPS
– zastosowanie
– zasada działania

PROCEDURY OPERACYJNE

Przepisy dotyczące badania wypadków i incydentów lotniczych
– definicje
– procedury krajowe

Naruszenie przepisów lotniczych
– wykroczenia
– kary

ZASADY LOTU

Przepływ powietrza wokół ciała, (poddźwiękowy)
– opór powietrza, gęstość powietrza
– warstwa przyścienna
– siły tarcia
– przepływ laminarny i turbulentny
– prawo (równanie) Bernoulli’ego – efekt Venturi’ego

Przepływ powietrza wokół dwuwymiarowego płata nośnego
– przepływ powietrza wokół powierzchni płaskiej
– przepływ powietrza wokół powierzchni zakrzywionej (profilu lotniczego)
– opis przekroju poprzecznego płata – profilu lotniczego
– siła nośna i siła oporu
– CZ i CX i ich zależność od kąta natarcia

Przepływ trójwymiarowy wokół płata nośnego
– rodzaje profilów oraz kształty obrysu skrzydła
– opór indukowany
– kąt odchylenia strug za płatem, opór wirowy
– wydłużenie
– opór szkodliwy płata
– kształt, tarcie powierzchniowe i opór interferencyjny
– stosunek siły nośnej do siły oporu – doskonałość
- obciążenie powierzchni

Rozkład sił
– równowaga dwóch sił i para sił
– siła nośna i siła ciężkości
– sposoby uzyskiwania równowagi sił

Sterowanie
– trzy płaszczyzny sterowania
– pochylenie wokół osi poprzecznej
– przechylenie wokół osi podłużnej
– odchylenie wokół osi pionowej
- zakręt masowy i aerodynamiczny

Korkociąg
– rozwój sytuacji korkociągowej
– rozpoznawanie w fazie początkowej

Przeciągnięcie
– krytyczny kąt natarcia
– oderwanie strug
– zmniejszenie siły nośnej, wzrost oporu
– objawy przeciągnięcia
– ostrzeżenia przed przeciągnięciem

Biegunowa prędkości

Trymery

Przyspieszacz

OGÓLNE BEZPIECZEŃSTWO LOTÓW

Metody postępowania
- przeciągnięcie
- korkociąg
- podwinięcie boczne
- podwinięcie czołowe
- przeciągnięcie taśmami B
- spadochronowanie
- krawat
- uszy
- spirala
- sterowanie taśmami D
- użycie spadochronu zapasowego
- wodowanie
- lądowanie na drzewach
- lądowanie na stoku

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group