lisek |
Wysłany: Pon 22:53, 13 Sie 2007 Temat postu: ZAKRES SZKOLENIA TEORETYCZNEGO PP |
|
PP– ŚWIADECTWO KWALIFIKACJI PILOTA PARALOTNI
ZAKRES SZKOLENIA TEORETYCZNEGO
PRAWO LOTNICZE
Prawodawstwo
- przepisy dotyczące opłaty lotniczej
- przepisy dotyczące wyłączenia zastosowania niektórych przepisów ustawy - prawo lotnicze do niektórych rodzajów statków powietrznych oraz określenia warunków i wymagań dotyczących używania tych statków
- obowiązki, odpowiedzialność i uprawnienia pilota paralotni
-przepisy licencjonowania dotyczące świadectwa kwalifikacji pilota paralotni i wpisywanych do niego uprawnień
- uznawanie licencji i świadectw
- ograniczenia użycia sprzętu fotograficznego
- wymagania dotyczące ubezpieczenia
- przynależność państwowa statku powietrznego i znaki rejestracyjne
Zasady ruchu lotniczego
– definicje
– zastosowanie
– przepisy ogólne
– przepisy wykonywania lotów z widocznością
Zasady działania i służby ruchu lotniczego
– definicje
– zadania służb ruchu lotniczego
– klasyfikacja przestrzeni powietrznej
– regiony informacji lotniczej, obszary kontrolowane i strefy kontrolowane
– służby kontroli ruchu lotniczego
– służby informacji lotniczej
WIEDZA OGÓLNA O PARALOTNI
Skrzydło
Budowa skrzydła
– elementy składowe zastosowane materiały
Obciążenie skrzydła
– wytrzymałość statyczna
– współczynnik bezpieczeństwa
– środki ostrożności na ziemi i w locie
Uprząż
Budowa uprzęży
– elementy składowe zastosowane materiały
– wytrzymałość statyczna
- regulacja
Przyrządy pokładowe
Wariometr
– zasada działania
Spadochron innego przeznaczenia
– elementy składowe zastosowane materiały
Sprawność techniczna
- karta paralotni i spadochronu innego przeznaczenia
– ważność świadectwa sprawności technicznej
– zgodność z wymaganiami
– okresowe przeglądy techniczne
– dopuszczalna, naziemna obsługa przez pilota
– ograniczenia statku powietrznego, informacje o ograniczeniach
OSIĄGI I PLANOWANIE LOTU
Osiągi
Start
-miejsce startu
-przygotowanie do startu
-kontrola przed startem (start-check)
Lądowanie
- podejście do lądowanie, pozycja
Podczas lotu
- loty termiczne
- żaglowe
- lot w turbulencji
- szkodliwy wpływ deszczu
CZŁOWIEK - MOŻLIWOŚCI I OGRANICZENIA
Podstawy fizjologii
Pojęcia
– skład atmosfery
– oddychanie i krwioobieg
Wpływ ciśnienia parcjalnego
– wpływ wzrostu wysokości
– niedotlenienie
– objawy
– zapobieganie
– hiperwentylacja
– objawy
– unikanie
– wpływ przyspieszeń
Choroba lokomocyjna
– przyczyny
– objawy
– zapobieganie
Latanie i zdrowie
– wymagania medyczne
– wpływ powszechnych dolegliwości i lekarstw
– przeziębienia
– lekarstwa, leki i działania uboczne
– alkohol
– zmęczenie
– opieka nad pasażerami
– nurkowanie głębinowe - ostrożność przed lotem
METEOROLOGIA
Atmosfera
– skład i budowa
– podział pionowy
Ciśnienie, gęstość i temperatura
– ciśnienie barometryczne, izobary
– zmiany ciśnienia, gęstości i temperatury wraz z wysokością
– terminologia związana z pomiarem wysokości
– promieniowanie energii słonecznej i ziemskiej, temperatura
– dobowe zmiany temperatury
– przemiany adiabatyczne
– pionowy gradient temperatury
– równowaga stała i chwiejna mas powietrza
– wpływ radiacji, osiadania adwekcyjnego, konwergencji
Wilgotność i opady atmosferyczne
– para wodna w atmosferze
– prężność pary
– punkt rosy i wilgotność względna
– kondensacja i parowanie
– opady atmosferyczne
Ciśnienie i wiatr
– obszary wysokiego i niskiego ciśnienia
– ruch atmosfery, gradient ciśnienia
– ruch pionowy i poziomy, konwergencja, dywergencja
– wiatr przyziemny i geostroficzny
– wpływ gradientu wiatru i uskoku wiatru na start i lądowanie
– związek pomiędzy izobarami i wiatrem, prawo Buys Ballot’a
– turbulencja i porywy wiatru
– wiatry lokalne, wiatr halny, bryza morska i lądowa
Powstawanie chmur
– ochładzanie wskutek adwekcji, radiacji, adiabatyczne rozprężanie
– rodzaje chmur
– chmury konwekcyjne
– chmury orograficzne
– chmury warstwowe i kłębiaste
– warunki lotu w każdym rodzaju chmur
Mgła, zamglenie, zmętnienie
– mgła radiacyjna, adwekcyjna, frontowa, marznąca
– tworzenie się i rozpraszanie
– niebezpieczeństwa w locie z powodu ograniczonej widzialności poziomej i pionowej
Masy powietrza
– opis i czynniki wpływające na właściwości mas powietrza
– klasyfikacja mas powietrza, rejon pochodzenia
– zmiany właściwości mas powietrza w czasie ich przemieszczania się
– tworzenie się wyży i niżów
– pogoda związana z układami barycznymi
Fronty atmosferyczne
– tworzenie się frontów chłodnych i ciepłych
– granica pomiędzy masami powietrza
– rozwój frontu ciepłego
– chmury i pogoda z nim związane
– pogoda w cieplejszej masie powietrza
– rozwój frontu chłodnego
– chmury i pogoda z nim związane
– okluzje
– chmury i pogoda z nimi związane
– fronty stacjonarne
– chmury i pogoda z nim związane
Burze
– tworzenie się – masy powietrza, burze frontowe, orograficzne
– wymagane warunki powstawania
– proces rozwoju
– rozpoznawanie sprzyjających warunków powstawania
– zagrożenia dla samolotów
– skutki wyładowań i silnej turbulencji
– unikanie lotów w rejonach burzowych
Lot w rejonie górzystym
– zagrożenia
– wpływ terenu na procesy atmosferyczne
– fala górska, uskok wiatru, turbulencja, ruch pionowy, zjawisko i wpływ rotorów, wiatr w dolinach
Klimatologia
– ogólna cyrkulacja troposferyczna w różnych porach roku w Europie
– pogoda i wiatry lokalne w różnych porach roku
NAWIGACJA
Kształt Ziemi
- oś, bieguny
- południki (długość geograficzna)
- równoleżniki (szerokość geograficzna)
- półkule, północna / południowa, wschodnia / zachodnia
Kierunek
- północ geograficzna, kierunki główne i pomocnicze
- określanie kierunku w stopniach
Zasady nawigacji
- prędkość wiatru, kurs, prędkość podróżna (GS)
- znoszenie
- wysokość bezwzględna
- wysokość rzeczywista
- wysokość względna
Czas
- zależności pomiędzy uniwersalnym czasem koordynowanym (standardowym) (UTC) i średnim czasem lokalnym (LMT)
- definicje czasu wschodu i zachodu Słońca
Planowanie lotu
– prognozy i komunikaty meteorologiczne
– ocean sytuacji meteorologicznej
– uwzględnienie rejonów kontrolowanych/nadzorowanych, stref ograniczonych i niebezpiecznych itp.
GPS
– zastosowanie
– zasada działania
PROCEDURY OPERACYJNE
Przepisy dotyczące badania wypadków i incydentów lotniczych
– definicje
– procedury krajowe
Naruszenie przepisów lotniczych
– wykroczenia
– kary
ZASADY LOTU
Przepływ powietrza wokół ciała, (poddźwiękowy)
– opór powietrza, gęstość powietrza
– warstwa przyścienna
– siły tarcia
– przepływ laminarny i turbulentny
– prawo (równanie) Bernoulli’ego – efekt Venturi’ego
Przepływ powietrza wokół dwuwymiarowego płata nośnego
– przepływ powietrza wokół powierzchni płaskiej
– przepływ powietrza wokół powierzchni zakrzywionej (profilu lotniczego)
– opis przekroju poprzecznego płata – profilu lotniczego
– siła nośna i siła oporu
– CZ i CX i ich zależność od kąta natarcia
Przepływ trójwymiarowy wokół płata nośnego
– rodzaje profilów oraz kształty obrysu skrzydła
– opór indukowany
– kąt odchylenia strug za płatem, opór wirowy
– wydłużenie
– opór szkodliwy płata
– kształt, tarcie powierzchniowe i opór interferencyjny
– stosunek siły nośnej do siły oporu – doskonałość
- obciążenie powierzchni
Rozkład sił
– równowaga dwóch sił i para sił
– siła nośna i siła ciężkości
– sposoby uzyskiwania równowagi sił
Sterowanie
– trzy płaszczyzny sterowania
– pochylenie wokół osi poprzecznej
– przechylenie wokół osi podłużnej
– odchylenie wokół osi pionowej
- zakręt masowy i aerodynamiczny
Korkociąg
– rozwój sytuacji korkociągowej
– rozpoznawanie w fazie początkowej
Przeciągnięcie
– krytyczny kąt natarcia
– oderwanie strug
– zmniejszenie siły nośnej, wzrost oporu
– objawy przeciągnięcia
– ostrzeżenia przed przeciągnięciem
Biegunowa prędkości
Trymery
Przyspieszacz
OGÓLNE BEZPIECZEŃSTWO LOTÓW
Metody postępowania
- przeciągnięcie
- korkociąg
- podwinięcie boczne
- podwinięcie czołowe
- przeciągnięcie taśmami B
- spadochronowanie
- krawat
- uszy
- spirala
- sterowanie taśmami D
- użycie spadochronu zapasowego
- wodowanie
- lądowanie na drzewach
- lądowanie na stoku |
|